2015年12月9日 星期三

Rennovation in Tamsui

MaZu Temple on Chung Cheng Road
Contributing reader ChoSun is wondering what the green cover over the MaZu Temple is for (above). Well, it is to prevent falling roof tiles from hitting the passersby. Behind the cover, a scaffolding has been erected for construction workers. The project involves resetting roof tiles and more important, straightening out the front part of the temple which is leaning towards the street, in danger of toppling over. This structural damage was from an unexploded 500-lb bomb dropped by an American F6F on Oct 12, 1944, and the impact had shifted the ground.

It also means MaZu herself has finally given the long-sought-for divine permission for the work to proceed.

4 則留言:

  1. 福佑宮要抽樑換柱,大規模維修時間可能要10年以上,因為廟旁沒有空地,所以維修工作必須就地進行,難度較高。
    因為時間很長

    回覆刪除
  2. 問的人ChoSan的父親是張媽進(淡水名營造商),雖然遠住國外,還是關心淡水。

    回覆刪除
  3. 多謝蒙受版主介紹、卑人正是張三(Chosan)
    林國峰先生是否洪開元二楼改建、登峰魚園博物館的林先生?你好。
    博物館在市場北側第一家、我内人娘家是市場南側、近車頭第二家。我也在該地址住過幾年、頗有回憶。
    台湾寺廟建設注重於屋頂装飾、至成「頭重脚軽」構造物、是乃耐震構造的大忌。例如此次台南地震高楼転倒事件。解決辨法是減軽屋頂重量或者加強防震壁建造。
    愿諒卑人狂言。
    張三



    回覆刪除
  4. 魚丸博物館並不是洪開原的舊宅
    原來的屋主也是姓洪,但是跟洪開源家族無關
    洪開源是洪烏靖的兒子,淡水有名左右手同書,的書法家,用以前的尺2紅磚10塊練筆毛筆,沾水從第一塊寫到第十塊,第一塊水乾了又可寫了,所以不浪費紙張,又省墨水,傳說匾額寫到那,就倒到那,所以施合發倒後,就沒幫人寫匾。
    歷史建築通常是使用瓦片,這也是當時唯一的選擇,重量很重,假如木作結構有損傷,就非常不能抗地震
    霧峰林家的歷史建築,本來已經修復到快要完工,一碰到921大地震,變成廢墟,令人扼腕。

    回覆刪除